گفت‌وگو با ميرزاعبدالرضا كفايي، نوه آخوند

شاگردان آخوند، او را درك نكردند

 «ميرزا عبدالرضا كفايي‌خراساني» تنها روحاني باقي مانده از خاندان آخوند خراساني است. او در اواخر دهه 40 در رشته فلسفه در دانشگاه تهران تحصيل كرده است؛ فلسفه اسلامي در محضر «شيخ ابوالحسن شعراني» و فلسفه غرب در نزد «سيداحمد فرديد». او اگرچه بورسيه شده بود تا براي ادامه تحصيل به خارج از كشور برود، امّا بنابر علاقه پدر و آيت‌الله ميلاني به حوزه مشهد رفت و از سال 59 در قم مقيم شد و درس خارج را نزد مرحوم آيت‌الله سيدمحمد روحاني و آيت‌الله وحيد خراساني گذراند. همچنين كفايي داماد مرحوم آيت‌الله محي‌الدين ممقاني و باجناق مرحوم سيدمحمد باقر حكيم است. بعدازظهر جمعه به خانه‌اش در خيابان دورشهر قم رفتم. او اگرچه به تفسير و تحليل آراي آخوند پرداخت، اما در ميانه گفت‌وگو كه به روابط آخوند و شيخ فضل الله نوري رسيد، برخي تلگراف‌ها را جعلي دانست. نوه آخوند در گذشته نيز به مواضع همشيرزاده و پسرعمويش (عبدالحسين كفايي) در كتابش به نام «مرگي در نور» واكنش نشان داده و گفته بود: «نظريات مرحوم آخوند را درباره مشروطه مشروعه و مرحوم شيخ فضل‌الله نوري اصلاً درست بيان نكرده است...

ادامه نوشته

درباره آخوند ملامحمدكاظم خراساني

فقيهِ جمهوری‌خواه

 

حوزه صاحب‌كفايه را مي‌شناسد؛ اما آخوند را نه

«حكومت مسلمين در عهد غيبت حضرت صاحب‌الزمان عجل‌الله فرجه با جمهور مسلمين است...» اين جمله گوياي انديشه سياسي يك روشنفكر مدافع آراي غربي نيست، بر پايه مكاتب ليبراليسم و سكولاريسم قوام نيافته، ‌در دهه‌هاي اخير ابراز نشده است؛ بلكه يك فقيه بزرگ تشيع بر آن تاكيد داشته، بر مبناي مباني فقه جعفري بيان كرده و در حدود صد سال پيش فتوا داده است. اين مدافع «جمهوري»‌پيش از اينكه «جمهوريت» در مقابل «سلطنت» در ايران مطرح شود، از «مشروطه‌خواهي» پلي براي «جمهوري‌خواهي» ساخته و رنگ و بوي «عدالت» و «آزادي» را در اين نظام متصور شده و ضرورت «مذهب» دانسته است. او تنها فقيه «جمهوري‌خواه» است كه نامش در جاي‌جاي حوزه‌هاي علميه ديده و كتابش «كفايه‌الاصول» بيش از يك قرن است كه از سوي روحانيون و علماي شيعه تحصيل و تدريس مي‌شود، اما انديشه سياسي او در ميان آنان جايي ندارد. او «ملامحمد كاظم آخوند خراساني» است...

ادامه نوشته

فقه سياسي در گفت‌وگو با نجف لك‌زايي

در حاشيه هستيم

«نجف لك‌زايى»، رئيس پژوهشکده علوم و انديشه سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي‌پذيراي من بود تا درباره جايگاه «فقه سياسي» در حوزه علميه قم سخن گويد. او اگرچه در گذشته رئيس مرکز تحقيقات حکومت اسلامي‌دبيرخانه مجلس خبرگان بوده است و در مركزي وابسته به دفتر تبليغات حوزه علميه قم به امور تحقيقاتي مي‌پردازد، اما همچنان به صراحت اعلام مي‌كند كه «فقه سياسي» در حوزه  در «حاشيه» است و اقدامات آنان در اين عرصه آنچنان با روي گشاده حوزه روبرو نيست. اين روحاني 39 ساله با وجود اين انتقادات، دلبستگي به نگاه رسمي‌حوزويان دارد و اين سليقه علمي-اعتقادي‌اش را به روشني در منزلش در يكي از شهرك‌هاي قم با من در ميان گذاشت...

ادامه نوشته

گفت‌وگو با عميد زنجاني

فقه سياسي در حوزه جا نيفتاده است

 

آيت‌الله «عباسعلي عميد زنجاني» استاد دانشگاهي است كه عبا و قباي روحانيت بر تن دارد و در حال و هواي حوزه علميه قم و نجف تنفس كرده است. اگر روحانيون، پس از انقلاب در نهادهاي حكومتي جاي گرفتند، او به دنبال وظيفه‌اي ديگر رفت و به تدوين «فقه سياسي» پرداخت و اثري 11 جلدي منتشر كرد. فقه و سياست با شكل‌گيري نظام جمهوري اسلامي ايران برآمده از نظريه‌اي به نام «ولايت فقيه» آنچنان به يكديگر نزديك شده است كه بزرگان نظام را محتاج بازسازي «فقه سياسي» كرده است. از اين رو، در آغازين روز هفته گذشته سوالاتي در اين‌باره مرا به دانشگاه تهران كشاند: «دانشكده حقوق و علوم سياسي، طبقه اول، اتاق 117، استاد عميد زنجاني». روحاني 71 ساله، پشت «لب‌تاپ» خود نشسته بود و سعي مي‌كرد تا به انتقاد از حوزه نپردازد و سوالات را با رنگ و لعابي ديگر پاسخ دهد...

ادامه نوشته

فقه سیاسی در گفت‌وگو با محسن كديور

فقه سنتی ظرفيت‌های كلانی دارد

«محسن كديور»، يكي از روشنفكران ديني ايراني است كه اگرچه گوشه دلش با حوزه پيوند خورده و سالها در قم به تحصيل و تدريس مشغول بوده است، اما چشم بر انتقاداتش نمي‌بندد. گرمي‌گفتارهايش آنچنان مرا بر صندلي ميخ‌كوب كرده بود كه گويي در ميدان گفت‌وگو نيستم و بر صندلي‌هاي حسينيه ارشاد نشسته‌ام. اما گرماي سخن او راهي جز انتشار بخش‌هايي از گفت‌وگو را در برابر ما نگذاشت و بخشي از آن منتشر نشد...

ادامه نوشته